PENGAMBILAN PELAJAR ASWARA KEMASUKAN FEBUARI 2015

ASWARA MALAYSIA
PENGAMBILAN PELAJAR
KEMASUKAN FEBUARI 2015

Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan ( ASWARA) ialah sebuah institusi pengajian tinggi dalam bidang seni, budaya dan warisan di Malaysia. Ia ditubuhkan sebagai Akademi  Seni Kebangsaan (ASK) pada tahun 1994 di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia. Namanya ditukar kepada nama kini bermula pada 1 Ogos 2006 melalui Akta  Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan 2006 (Akta 653).  ASWARA merupakan satu-satunya institusi pengajian tinggi dalam bidang persembahan yang didokongi sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia. Ia bertujuan menghasilkan seniman mahir dan karyawan yang berwibawa dalam bidangnya di samping memantapkan kesinambungan warisan seni negara. Pada prinsipnya ASWARA menumpukan kepada pendidikan seni bagi melahirkan penghibur yang berilmu dan profesional bagi mengisi industri seni negara. ASWARA berusaha mengeluarkan graduan-graduan yang berupaya menjadi cendekiawan, penggalak, pemupuk, pelaku dan pengamal seni budaya dan warisan di peringkat sijil, diploma, ijazah dan ijazah tinggi dalam bidang-bidang penyelidikan yang menjurus kepada pemupukan nilai-nilai kebudayaan, pemuliharaan dan pentadbiran warisan yang pelbagai.
Pelajar dan graduan Aswara telah memenangi berbagai anugerah dan pengiktirafan profesional dalam bidang seni di peringkat tempatan dan antarabangsa. Terkini pelajar Aswara telah memenangi Hadiah Pertama ESCAPE Shots Merdeka Video Contest 2014 anjuran CELCOM. Anugerah  Best Film, New Zealand/Malaysia 48 hours Film Making Competition 2014 dan Memenangi Persembahan terbaik, vokal terbaik dan Juara kategori lelaki di Bintang Asli Remaja Kebangsaan 2014. Ramai graduan Aswara juga telah dikenali dan diiktiraf kecemerlangan kerjaya seni mereka di sektor kerajaan dan swasta di berbagai agensi ketika ini.




SYARAT KEMASUKAN

DIPLOMA

Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan kepujian dalam Bahasa Melayu dan tiga mata pelajaran iain; ATAU Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dengan satu prinsipal; dan lulus mata pelajaran Ekonomi, DAN Mempunyai pengalaman dan pengetahuan asas dalam bidang yang dimohon DAN Lulus temuduga dan ujibakat yang telah ditetapkan ofeh ASWARA.

IJAZAH SARJANA MUDA KEPUJIAN

Diploma ASWARA atau Diploma dan IPTA atau IPTS yang diiktiraf ofeh kerajaan Malaysia atau setaraf dan kepujian Bahasa Melayu peringkat SPM ATAULulus Sijii Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dengan sekurang-kurangnya 3 prinsipal ATAU Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan pengalaman Berkhidmat sekurang-kurangnya 3 tahun bagi Pegawai Kebudayaan, Pembantu Muzium. Penolong Pegawai Arkib. Artis Budaya, Pemuzik atau mana-mana jawatan kumpulan sokongan yang berkaitan dan telah sah dalam perkhidmatan: DAN Lulus temuduga dan Ujibakat yang telah ditetapkan oleh ASWARA DAN mestilah menduduki Malaysian University English Test (MUET) dan mencapai sekurang-kurangnya tahap 1 .

PENGAJIAN YANG DITAWARKAN

Sarjana Muda Penulisan Dengan Kepujian
Sarjana Muda Filem dan Televisyen Dengan Kepujian
Sarjana Muda Muzik Dengan Kepujian
Sarjana Muda Teater Dengan Kepujian
Sarjana Muda Tari Dengan Kepujian
Sarjana Muda Pengurusan Seni dan Budaya Dengan Kepujian
Diploma Animasi
Diploma Rekaan Komunikasi Visual

CARA MEMOHON

• Sila daftar akaun permohonan melalui http://www.sms.aswara.edu.my/aswaraweb/
• Siia muat turun borang permohonan secara atas talian pada alamat di atas.
• Sila lengkapkan maklumat di dalam borang permohonan tersebut.
• Siia lampirkan salinan dokumen yang telah disahkan.

JANGAN TUNGGU LAGI!!

MEMOHON SEKARANG!!!

Tarikh Tutup

14 November 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERSEMBAHAN MUZIK GHAZAL DAN ASLI SEMASA MAJLIS BERBUKA PUASA MENTERI BESAR SELANGOR YANG AMAT BERHORMAT DATO' SERI AMIRUDIN BIN SHARI

 Pada 17, 20, 22, 25 Mac dan 1 April 2024, Menteri Besar Selangor telah mengadakan majlis berbuka puasa yang turut dihadiri oleh berbagai la...