Perbezaan Muzik Live Band Ghazal, Live Band Unplugged, Live Band Multicultural 1Malaysia Siri 2 (Samb)

(Sambungan)

Kumpulan Muzik Multiracial 1Malaysia


Seterusnya saya akan menerangkan mengenai Kumpulan Muzik Multiracial 1Malaysia pula. Seperti juga kumpulan muzik ghazal sebelum ini, Kumpulan Muzik Multiracial 1Malaysia juga saya akan jelaskan seperti berikut.

1. Senarai Alat Muzik yang digunakan.
2. Cara dan stail muzik dimainkan.
3. Senarai lagu yang dimainkan.
4. Ahli Muzik

Bersesuaian dengan "Multiracial" yang saya sebutkan, alat muzik yang kami gunakan juga adalah dari latar belakang etnik berbilang bangsa Malaysia. Alat Muzik Tradisional seperti Gambus, Akordian dan seruling (Melayu), Erhu dan Yanqin (Cina), Sitar dan Tabla (India), Sape (Sarawak), dikumpulkan bersama alat muzik moden seperti gitar akustik, Keyboard, Bass dan set percussion moden dan tradisional. Secara visualnya kita akan dapat lihat sebuah "mini orkestra tradisional" yang melambangkan keunikan struktur masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.

Stail muzik yang dimainkan juga menjadi sedikit berbeza. Yang mana setiap alat muzik daripada etnik berbeza ini akan memainkan muzik dalam gaya lenggok masing masing. Dihimpunkan dan dimainkan dalam melodi dan muzik latar yang menjadi satu. Keperbezaan ini juga akhirnya disusun supaya muzik yang didengar menjadi harmoni dan menyokong antara satu sama lain. Pada mulanya ada juga pelanggan yang merasa was-was tentang keunikan kumpulan kami ini. Terutamanya apabila diberitahu berkenaan alat muzik tradisional kemudiannya dari etnik berbeza. Persoalan yang selalu ditanya kepada saya adalah bolehkah muziknya menjadi baik?. Tetapi setelah melihat video persembahan kami sebelum ini, pelanggan terus sahaja bersetuju.

Kumpulan muzik ini boleh dan sesuai memainkan apa sahaja jenis lagu tempatan, antarabangsa, tradisional dan moden. Mungkin ada pembaca bertanya sama ada mampukah ahli muzik tradisional memainkan semua jenis lagu tersebut. Jawapannya memang boleh. Ini adalah kerana ahli muzik di dalam kumpulan muzik 1Malaysia kami ini adalah yang terlatih serta pakar dalam alatan muzik yang mereka mainkan. semuanya mampu membaca notasi muzik dengan cekap. Mereka juga merupakan antara pemuzik utama dalam alatan muzik mereka di Malaysia.

Untuk pengetahuan pembaca juga, semua lagu yang dimainkan di dalam kumpulan muzik 1Malaysia ini ditulis notasi muziknya. Ada juga dibuat gubahan muzik baru yang khusus untuk kumpulan muzik Multiracial ini. Oleh itu minta sahaja lagu apa untuk dimainkan dalam acara yang dianjurkan. Kami boleh mainkan lagu tersebut asalkan ada MP3nya. Kami akan buat gubahannya dan berlatih khusus untuk acara tersebut sekiranya ada permintaan lagu baru. Cuma ingin memberitahu bahawa untuk setiap gubahan notasi muzik lagu baru, kami terpaksa kenakan bayaran tambahan kerana penggubah muzik yang kami gunakan khidmatnya juga perlu dibayar perkhidmatannya. Kebiasaannya untuk menulis satu lagu baru memerlukan masa 2-3 hari untuk disiapkan.

Sejak kumpulan muzik multiracial ini ditubuhkan, kebiasaannya kami diundang untuk mengadakan persembahan di acara yang melibatkan jemputan antarabangsa. Seperti Majlis rumah terbuka hari raya syarikat Multinasional (Sapura Kencana dan Petronas Dagangan) untuk tahun 2013 dan 2014 serta Majlis makan malam peserta persidangan antarabangsa (World Halal Conference 2014). Untuk pengetahuan semua juga, oleh kerana menggunakan khidmat pemuzik pakar, latihan yang panjang untuk sesuatu acara, gubahan muzik, harga bayaran untuk persembahan kumpulan muzik 1Malaysia ini adalah yang termahal berbanding kumpulan muzik lain dalam kumpulan kami.

Untuk mendapat gambaran jelas mengenai kumpulan muzik Multiracial 1Malaysia ini, saya sertakan video persembahan kami sebelum ini seperti di bawah.




Posting mengenai perbezaan kumpulan muzik di dalam Anjung Tradisi akan bersambung pada posting seterusnya...

Sila KLIK SINI Untuk melihat penerangan ringkas Pakej Persembahan Live Band dan Kebudayaan yang kami tawarkan.

Kumpulan kesenian Anjung Tradisi ditubuhkan pada tahun 1999 dengan 8 orang ahli sepenuh masa. Sejak itu kerap mengadakan persembahan kesenian muzik dan tarian di sekitar Lembah Kelang bagi memeriahkan majlis perkahwinan, Acara rasmi, makan malam, majlis berbuka puasa, Rumah Terbuka Hari raya dan persembahan di restoran dan hotel terkemuka untuk jabatan kerajaan, syarikat multinasional dan berbagai acara yang dianjurkan oleh organisasi tempatan dan antarabangsa. Antara syarikat dan badan yang pernah menggunakan khidmat anjung tradisi ialah Sapura Kencana, Petronas Dagangan, Prudential, MHDC, MAMPU, Kementerian Kesihatan Malaysia, Lembaga Lebuh raya Malaysia dan banyak lagi.

Sila KLIK SINI untuk lihat Pakej Persembahan Tarian Kami.

Kini kumpulan ini terdiri daripada 10 ahli muzik tradisional dan moden tetap dan 15 ahli muzik jemputan (Ghazal, Gamelan, Caklempong, Keroncong, Band Kombo, Band Unplugged, Kompang, Percussion 1 Malaysia dan Band Multiracial 1Malaysia). Manakala untuk tarian pula terdiri daripada 2 Koreografer, 20 penari dewasa sepenuh masa dan 10 penari kanak-kanak. Ahli kumpulan ini berkeupayaan untuk membuat persembahan tradisional dan moden dalam berbagai genre dan repertoire persembahan tempatan dan antarabangsa. Ahli muzik dan penari Anjung Tradisi merupakan penggiat yang terlatih dan profesional serta majoritinya mempunyai kelulusan ijazah seni muzik dan tari daripada IPTA dan IPTS.


Sila KLIK SINI untuk lihat Senarai Pakej Live Band Kami.

Antara kejayaan terbesar ahli kumpulan Anjung Tradisi ini apabila pernah memenangi beberapa pingat emas di World Championship Of Performing Arts di Hollywood Los Angeles pada Julai 2008. Kini kumpulan ini sudah mula mengorak langkah menerima tempahan persembahan kesenian di luar Lembah Kelang pula seperti di Seremban, Melaka, Johor, Kuantan dan Ipoh.

Khidmat kumpulan kesenian Anjung Tradisi ini boleh diperoleh dengan cara berikut.

Bahizal Abu Bakar

Pengurus
Kumpulan Kesenian Anjung Tradisi
Whatsapp : 0132674462
E-mel : AnjungTradisi@gmail.com
Blog : www.anjungtradisi.blogspot.com
Facebook : www.facebook.com/anjungtradisi
Twitter : www.twitter.com/anjungtradisi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERSEMBAHAN MUZIK GHAZAL DAN ASLI SEMASA MAJLIS BERBUKA PUASA MENTERI BESAR SELANGOR YANG AMAT BERHORMAT DATO' SERI AMIRUDIN BIN SHARI

 Pada 17, 20, 22, 25 Mac dan 1 April 2024, Menteri Besar Selangor telah mengadakan majlis berbuka puasa yang turut dihadiri oleh berbagai la...