PAKEJ PERSEMBAHAN KUMPULAN GHAZAL/ASLI UNTUK MAJLIS PERKAHWINAN DAN ACARA KORPORAT

Untuk majlis perkahwinan dan acara korporat yang menerapkan konsep tradisional Melayu semasa acara berlangsung, mengikut pengalaman kumpulan kami kebiasaannya akan menggunakan kumpulan muzik tradisional Ghazal/asli untuk menghiburkan tetamu jemputan. Kumpulan Ghazal Anjung Tradisi merupakan antara ensembel yang paling popular dan sering dijemput untuk mengadakan persembahan disekitar Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan Ipoh. Penyanyi kumpulan kami terdiri daripada penyanyi yang dikenali di arena muzik tradisional seperti Rojer Rozaidy, Azizul Haqiem, Eddie Nazrin,  Jamilah Abu Bakar dan Norehan Saif. 

Kumpulan Live band Ghazal / Asli Anjung Tradisi bersedia menerima tempahan bagi tujuan majlis perkahwinan dan acara korporat seperti makan malam, pelancaran dan hari raya. Tuan puan boleh menghubungi saya untuk tempahan. Sila nyatakan nama, tarikh acara masa acara, tempat acara/majlis dan alamat emel untuk saya hantarkan sebutharga, HUBUNGI SEGERA UNTUK TEMPAHAN.

Ain
0132674462 (Whatsapp)
anjungtradisi@gmail.com


Berikut merupakan video channel kumpulan Ghazal kami untuk anda melihat dan mendengar persembahan terdahulu kami.






















Event, Event management companies, Pengurusan acara, Corporate event company, Kebudayaan, Kelab kebudayaan, Kebudayaan Melayu di Malaysia, Kebudayaan dan kesenian, Persembahan kebudayaan, Kebudayaan, Muzik, Muzik Tradisional, Ghazal, Muzik Melayu, Muzik Tradisional, Muzik Tradisional Melayu, Musik melayu asli, Muzik ghazal, Kumpulan muzik, Muzik melayu tradisional, Muzik tradisional di Malaysia, Ghazal melayu, Alat muzik kaum melayu, malay traditional music ensemble, wedding planner, Perkahwinan yang sederhana, Pakej fotografi perkahwinan, Harga pakej fotografi perkahwinan, Package kahwin, Package catering perkahwinan, 
for wedding planner, Dj majlis kahwin, Majlis kahwin Johor, Dewan perkahwinan
di Selangor, Wedding checklist, Bajet catering perkahwinan, Majlis kahwin di
dewan, Perkahwinan tradisional Melayu, Tema perkahwinan, Pakej perkahwinan
dewan, Pakej fotografi perkahwinan, Pakej perkahwinan Kuala Lumpur, Pakej
perkahwinan Johor, Wedding planner, Pakej wedding planner, Pakej pertunangan, Pakej
perkahwinan shah alam, Dewan perkahwinan Kuala Lumpur, Pakej catering
perkahwinan, Pakej perkahwinan dewan, Pakej perkahwinan Selangor, Pakej
perkahwinan, pakej perkahwinan, Pakej majlis perkahwinan, Pakej Perkahwinan Melaka,
Majlis kahwin ringkas, Pakej lengkap perkahwinan, Set perkahwinan, Kahwin, Malaysian
wedding planner, Photographer perkahwinan, Catering perkahwinan, Pakej wedding,
Dewan majlis perkahwinan, Dewan perkahwinan, Harga pakej perkahwinan.


Ghazal di Malaysia

Ghazal merupakan sejenis muzik sosial sinkretik Malaysia yang dipersembahkan di majlis-majlis perkahwinan dan perayaan-perayaan lain. Pada masa sekarang, muzik ghazal masih popular di beberapa buah negeri terutamanya di Johor. Perkataan "ghazal" ialah perkataan Arab yang bermaksud "puisi kasih" (love poem). Puisi ghazal dipercayai berasal dari bandar-bandar Mekah dan Madinah serta bandar-bandar di negeri Iraq pada abad kelapan. Menjelang abad ketiga belas, ghazal telah dipekenalkan sebagai satu bentuk muzikal di India. Nyanyian ghazal ini telah menjadi terkenal pada abad kelapan belas dank e Sembilan belas di istana-istana Delhi, Lucknow dan Rampur.

Bilakah ghazal wujud di Tanah Melayu? Terdapat dua pendapat yang berbeza mengenai asal-usul ghazal di Malaysia. Pertama, mengikut Dato Abdullah bin Mohamed. seorang peminat ghazal sebelum Perang Dunia II. ghazal mungkin telah dibawa ke Tanah Melayu oleh pedagang-pedagang India pada abad kesembilan belas dan telah diperkembangkan di kawasan Riau-Lingga oleh orang-orang bangsawan Melayu Selepas kerajaan Temenggong Abu Bakar berpindah dari Telok Belanga (Singapura) ke Johor Baru, ghazal pun dibawa ke Johor. Di Johor, Dato Bengara Luar (Mohamed Salleh bin Perang) telah memainkan peranan penting untuk memperkembangkan muzik ghazal dengan lebih meluas bila beliau diarah oleh Sultan Johor supaya "membuka" bandar-bandar baru seperti Muar, Batu Pahat dan Endau.

Kedua, menurut Adibah Amin, perkembangan ghazal di Malaysia telah dikaitkan dengan kedatangan wayang Parsi dari India ke Johor pada awal abad kedua puluh. Beberapa pegawai tentera seperti Colonel Musa, Colonel Yahya dan Major Lomak yang begitu tertarik dengan muzik ghazal itu telah mempelajari alat-alat muzik harmonium dan tabla daripada kumpulan Parsi itu. Mereka menyanyi melodi ghazal dengan senikata pantun asli. Alat-alat muzik seperti gambus dan biola ditambahkan. Adibah Amin juga berpendapat bahawa ghazal sangat popular di kalangan orang bangsawan dan orang berpangkat tinggi terutamanya pada dekad 1930an.

Walaupun tarikh dan cara sebenar ketibaan ghazal ke Malaysia tidak dapal ditentukan, namun apa yang dapat dipastikan ialah bahawa ghazal telah dibawa ke Tanah Melayu dari India. Pada awal abad kedua puluhan, pemain muzik ghazal sering menghiburkan golongan kelas tinggi dan orang bangsawan di Johor. Lama kelamaan. muzik ghazal telah tersebar luas di negeri Johor. Muzik ghazal juga dinyanyikan oieh penyanyi-penyanyi extra-turn dalam teater bangsawan dan nyanyian mereka telah dirakamkan oleh syarikat rakaman 78 RPM. Contoh-contohnya termasuklah “Gazal" oleh Simun (HMV NS 586, 1939) dan "Gunong Ledang" oleh D. Hamzah dengan S Hiboran Ghazal Party (Pathe PTH 118, 1950an). Kepopularan ghazal telah menjadi begitu hebat di Johor sehinggakan sebuah majlis perkahwinan itu dianggap tidak sempurna tanpa permainan ghazal. Pada masa sekarang, kumpulan ghazal juga memainkan lagu-lagu asli, joget, keroncong.

Sebagai sejenis muzik sinkretik, muzik ghazal telah mencantumkan alat-alat dan ciri-ciri  muzik Arab,Melayu dan Barat. Contohnya alat-alat muzik terdiri daripada harmonium dan table India, Gambus arab serta biola, gitar, Maracas dan tamborin barat.

Dari segi tekstur, kedua-dua tekstur linear muzik Melayu dan harmoni Barat digunakan. Alat-alat meloli seperti harmonium, gambus dan biola memainkan variasi melodi penyanyi dengan patahan lagu dan bunga-bunga tersendiri sedangkan gitar dan harmonium memainkan not bes dan triad Barat. Skel diatonik major-minor Barat digabungkan dengan teks seloka dan pantun Melayu yang bertema kasih sayang, nasib, nasihat dan sebagainya. Akhirnya, rentak muzik ringan dari India dan rentak asli dan joget MeIayu digunakan.

Sumber:

Siri Kebudayaan AsiaTenggara, Muzik Malaysia: Tradisi Klasik, Rakyat dan Sinkretik. Patricia Matusky dan Tan Sooi Beng. The Asian Centre 1997.

GHAZAL SEMASA MAJLIS PERKAHWINAN

wedding organizer,wedding photography,wedding planner checklist,wedding photo,wedding photographer,wedding planner Malaysia,wedding photo booth,wedding photography packages,wedding props,wedding photographer Malaysia,wedding quotes for groom,wedding quotes pinterest,wedding quotes for bride and groom,wedding quotes for sister,wedding quotes in islam,wedding video,wedding vows sample,wedding venue,wedding videographer,wedding videography,v wedding band,v wedding rings,v wedding dress,wedding wishes,wedding wishes for friend,wedding wishes quotes,wedding website,wedding wishes card,
wedding wishes in Chinese,wedding wordswedding wishes wordswedding wishes messageswedding 2015,wedding 2014,wedding 2015 trend,wedding 2016,wedding 2 hand,wedding 2015 dresses,wedding 2015 colors,wedding 2015 ideas,wedding 21,wedding 2017,wedding video malaysia 2014,wedding dress english version,wedding dress piano.

Majlis kahwin malam,majlis kahwin sederhana,majlis kahwin tema garden,majlis kahwin di masjid,majlis kahwin 2015,majlis kahwin artis,majlis kahwin bajet,majlis kahwin budget,majlis kahwin bajet rendah,majlis kahwin brunei,majlis kahwin blog,majlis kahwin cara islam,majlis kahwin checklist,majlis kahwin cantik,majlis kahwin di hotel,majlis kahwin di masjid,majlis kahwin di dewan atau rumah,majlis kahwin dalam islam,majlis kahwin di masjid wilayah,majlis kahwin di dewan,majlis kahwin di tasik titiwangsa,majlis kahwin di restoran,majlis kahwin di taman tasik titiwangsa,lagu di majlis kahwin,karaoke di majlis kahwin,doa di majlis kahwin,aiskrim di majlis kahwin,persembahan di majlis kahwin,gambar kahwin gadis melayu aida,majlis kahwin tema garden,goodies majlis kahwin,gambar majlis kahwin,majlis kahwin jimat,majlis kahwin Johor,majlis kenduri kahwin,gambar kahwin kartun,pakaian ke majlis kahwin,baju ke majlis kahwin,fesyen baju ke majlis kahwin,gaya ke majlis kahwin,pantun jemput ke majlis kahwin,dress ke majlis kahwin,tudung ke majlis kahwin,mekap ke majlis kahwin,jemputan ke majlis kahwin,ayat jemputan ke majlis kahwin,majlis kahwin malam,majlis kahwin murah,majlis kahwin mengikut islam.
Majlis kahwin menurut islam,majlis kahwin Melayu,gambar kahwin outdoor,gambar kawin orang Melayu,gambar kahwin orang kaya,majlis kahwin paling simple,majlis kahwin paling sempoi,majlis kahwin paling ringkas,majlis perkahwinan paling mewah,majlis perkahwinan paling simple,majlis khatam quran kahwin,qasidah majlis kahwin,majlis khatam al quran kahwin,majlis kahwin ringkas,majlis kahwin sederhana,majlis kahwin simple,majlis kahwin simple dan murah,majlis kahwin simple singapore,majlis kahwin tema garden,majlis kahwin tanpa bersanding,majlis kahwin tanpa sanding,majlis kahwin tanpa pelamin,majlis kahwin tema arab,t-shirt majlis kahwin,t shirt untuk majlis kahwin,majlis kahwin uai,gambar kahwin vida beauty,majlis kahwin waktu malam,majlis kahwin yang simple,majlis kahwin yang berkat,majlis kahwin yang jimat,majlis kahwin yang sederhana,majlis kahwin yang ringkas,majlis perkahwinan 1 Malaysia,majlis kahwin 2015,majlis kahwin 2013,majlis kahwin 2014,majlis perkahwinan 2013,majlis perkahwinan 2012,majlis perkahwinan 2014,tema majlis kahwin 2014,lagu majlis kahwin 2012,lagu majlis kahwin 2013.

,majlis perkahwinan 2014,video majlis perkahwinan 2014,tema perkahwinan 2014,majlis perkahwinan 2015,cenderahati perkahwinan 2013,cenderahati perkahwinan 2014,gubahan hantaran perkahwinan 2015,perkahwinan,perkahwinan artis,perkahwinan dalam islam,perkahwinan artis,perkahwinan dalam islam,perkahwinan artis,perkahwinan artis 2013,perkahwinan blog,perkahwinan campur,perkahwinan cara islam,perkahwinan campur cina Melayu,perkahwinan dalam islam,perkahwinan diraja Pahang,perkahwinan diraja tmj,perkahwinan dan islam,perkahwinan dalam islam persediaan,perkahwinan di dewan Kuala Lumpur,perkahwinan islam,perkahwinan Melayu,perkahwinan menurut islam,perkahwinan melayu Melaka,perkahwinan orang Melayu,perkahwinan tentera,perkahwinan tema hijau dan ungu,perkahwinan tradisional Melayu,perkahwinan 2012.

perkahwinan 2 darjat,borang 2 perkahwinan,rahsia perkahwinan 2,persiapan perkahwinan 2 bulan,rahsia perkahwinan 2 suria,2 bulan sebelum perkahwinan,perkahwinan 3 jam,kek perkahwinan 3 tingkat,persiapan perkahwinan 3 bulan,perkahwinan ke 3 ustaz azhar idrus,perkahwinan kartini 3r,perkahwinan ke 3 ustaz azhar,persiapan perkahwinan 3 bulan sebelum,harga kek perkahwinan 3 tingkat,pakej perkahwinan 300 pax,perkahwinan 3 juta,kek perkahwinan 3 tingkat,3 bulan sebelum perkahwinan,persiapan perkahwinan 3 bulan,persiapan perkahwinan 3 bulan sebelum,perkahwinan 3 jam,nilai 3 perkahwinan,3 fasa perkahwinan,pantun perkahwinan 4 kerat,4 pilihan kos perkahwinan,pantun perkahwinan 4 kerat,4 hukum perkawinan dalam islam,4 hukum perkahwinan,perkahwinan 5 beradik serentak,perkahwinan 5 beradik,perkahwinan 5 tahun,perkahwinan 5 juta,5 perkahwinan pelik,5 perkahwinan termahal,katering perkahwinan 500 pax,kek perkahwinan 5 tingkat,pakej perkahwinan 500 pax,5 perkahwinan pelik,5 perkahwinan termahal,perkahwinan 5 beradik serentak,perkahwinan 5 beradik,perkahwinan 5 tahun.
Tema majlis kahwin 2013,perkahwinan dalam islam,perkahwinan artis,perkahwinan artis malaysia 2014,perkahwinan dalam islam,perkahwinan artis,perkahwinan artis malaysia 2014,perkahwinan a rahman hasan,perkahwinan artis,perkahwinan artis malaysia 2014,perkahwinan artis malaysia termahal,gedung perkahwinan a to z,kedai perkahwinan a to z,pakej perkahwinan a to z,a to z perkahwinan,gedung perkahwinan a tu z,perkahwinan bajet rendahperkahwinan bajet,perkahwinan barat,perkahwinan baju istiadat polis,perkahwinan beramai-ramai,perkahwinan campur,perkahwinan cara islam,perkahwinan 


ANJUNG TRADISI INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI TAHUN 2024!!!!

 Kumpulan kesenian anjung tradisi, (Ghazal, Tarian dewasa, Tarian kanak kanak, Gamelan, Multicultural band, Live Band) ingin mengucapkan sel...